OSCB portál
CB ( citizen band ) => Antény => Magneticke antény => Topic started by: bardejovcan3 on Október 20, 2015, 22:14:15 večer
-
Zdravim Vas
Kupil som si magneticku antenu na UHF VHF konektor SMA-F. Pripajam ju na Intek 980hp. Moja otazka je nasledovna: kabel ma 3m mohol by sa predlzit pripadne na aku max dlzku. Treba aj tuto antenu nejak ladit? Dakujem
-
da sa predlzit ale treba zmerat , naladit aby si nevysielal do koaxu ale pri rucke s 5 W to neni az take strasne
-
Ahoj,
1/ môžeš predĺžiť, ale tieto magnetky majú väčšinou kábel RG58 alebo RG174 (tenší) a tie majú na VHF a hlavne UHF už väčší útlm, takže odporúčam tak max. 10m, radšej menej.
2/ ked budeš predlžovať, tak si sprav kábel "opakovač impedancie", čo je kábel o dĺžke elektrickej polvlny konkrétneho pásma a ten ti zaručí rovnakú impedanciu aká je na anténe aj pri stanici. Pre VHF/UHF (rátané stredy Ham pásiem) a koax RG58 vyhovujú násobky 0,68m. takže dĺžky 0,68..1,36.....3,4...4,08...4,76m..atď.
3/ Anténu treba premerať a doladiť, najlepšie analyzátorom, ale ten na VHF/UHF nemám ani ja...tak aspon SWR metrom a doladiť na najlepšie SWR na požadovanom pásme. Môže byť dosť velký rozdiel SWR na 70cm HAM pásme a PMR pásme napríklad 1:1 a 1:1,8 aj ked do 1:2 je to použiteľné.
-
Vdaka za rady. Alan TT poslal som ti spravu prisla ti?
-
Ahojte. Prepacte, ze skacem do diskusie ale oprasil som stanicku v garazi a hodil do auta a moja prosba na vas je, ze ci mi neviete odporucit niekoho, kto by mi naladil antenu v BA. Len nie firmu. Som z Devinskej ale pridem kamkolvek v BA. Dakujem velmi pekne.
-
petrzalka vysehradská neni problem ;)
-
Otázka: Má niekto na aute dualbandovú anténa pripojenú na Baofenga? Akú anténu máte? Ja som našiel takúto.Vyzerá že bi mohla biť dobrá (aj podľa zisku) https://www.aliexpress.com/item/U-V-Dualband-antenna-DIAMOND-SG7900-SG-7900-Mobile-Antenna-144-430Mhz-High-dBi-car-radio/32810572024.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.MVeiVp&af=900095&cv=10705681&cn=43oykvy44ihmgxipzqeqji2uc3uw6nqx&dp=v5_43oykvy44ihmgxipzqeqji2uc3uw6nqx&mall_affr=pr1&aff_platform=aaf&cpt=1509269692963&sk=eub6yrrBy&aff_trace_key=ac76a3bdd4c6481fb3ccb1c508491f8b-1509269692963-08172-eub6yrrBy&terminal_id=76f903144e0e4fc4b5df449b34389511
-
Dobra antena je zaklad , neni podstatne ake mas pripojene radio, mam podobnu ale 3 band 50/144/430 chodi s PSV 1,1 az 1,3 , plna spokojnost. Radio FT7900
-
Máš to upevnené na magnet alebo na držiak piatych dverí?Tie magnety s Číny nevizerajú bohvieako pevné.Môžeš dať link na tvoju anténu?
-
Mam to magnete od Sirio ML 145 , akurat prut je iny
-
Ja mam, ADB-1444BN DVOJPÁSMOVÁ, VHF, UHF, 144 / 430 MHz SUPER ĽAHKÁ MAGNETICKÁ AUTO ANTÉNA, BNC KONEKTOR, KÁBEL. cena 22,50€
-
Ja používam https://www.eshop-yachtmeni.cz/antena-magneticka-vu-1510-dualband/ mám ju na aute dlho a som max spokojný .
-
Ja používam https://www.eshop-yachtmeni.cz/antena-magneticka-vu-1510-dualband/ mám ju na aute dlho a som max spokojný .
tuto antenu mam aj ja na aute a mozem povedat, ze ide dobre a lieta to...
-
Tá Diamondka je určite OK, výhodu má že je na PL-ko, takže to dáš na ľubovoľný CB magnet (otázka je ale, čo ti spraví s výslednou impedanciou iná dĺžka koaxu na inom magnete. Mám to vyskúšané a premerané, že sa to mení). A podľa mňa je zbytočne drahá k Baofengu, ktorý stojí menej....
Ale ak chceš zainvestovať, tak podľa mňa je dobrá, no nemám konkrétnu skúsenosť.
Čo sa týka zisku, treba rozlišovať dBi a dBd. Lebo 5dBi je len asi 2,8dBd, kde dBi je zisk voči dokonalej izotropickej anténe a dBd je zisk voči referenčnému dipólu vo vzduchu. A výrobcovia to udávajú rôzne.
Ja používam nejakú "no name" malú magnetku na SMA konektor za 10€ a chodí dobre v oboch pásmach, ale bolo ju treba samozrejme premerať a doladiť.
Z mojich skúseností najviac vždy ukáže priamy porovnávací test dvoch alebo viacerých antén v teréne a výsledky sú niekedy prekvapivé. ;D
-
Chlapi ešte táká vec ma zaujíma.Ku tej anténe je magnet s 5m káblom ja ale budem potrebovať cca 3m.Bude problém ak tie zvyšné 2m zmotám do "klbka" niekde v aute aby som to nemusel zbytočne strihať,alebo bude lepšie to skrátiť a následne vyladiť na čo najlepšie hodnoty?Bude sa to dať vlastne naladiť bežným SWR metrom alebo aký je vlastne ku takej dualke treba.
-
Prva vec , anteny koli nizkej cene su dodavane s koaxom RG58 vyhodit , vsetko lepsie ako RG58 dlazka sa da urobit podla potreby ale to uz potrebujes merak na meranie aby si nevysielal do koaxu ale cely vykon isiel do anteny.
-
Dobre takže budem potrebovať merák ale aký?Bude stačiť aspoň obyčajný SWR meter alebo na dualband mi bude treba marák určený na dualband?Ide mi oto že či sa bude dať nastaviť anténa aj s obyčajným SWR metrom ktorý zároveň využijem aj na CB anténu.
-
Merak na CB mera pasmo 11 m teda +- ale na meranie VKV a UHF uz treba iny merak.
-
Na meranie VHF/UHF potrebuješ aj SWR meter s týmito rozsahmi.
Kábel môžeš skrátiť aj vymeniť za lepší, ale je potom dobré dať dĺžku kábla 1/2 vlny a jej násobky (lebo to by bol v tomto pásme veľmi krátky).
Pre dualband VHF/UHF a RG58 so skracovacím súčiniteľom 0,66 vyhovuje dĺžka 0,68m a jej násobky.
Toto je teoretická vypočítaná hodnota a ked to merám analyzérom, tak to vychádza trochu inak.
Ked nemáš analyzér postupuj takto:
1/ Potrebuješ aspon vhodný SWR meter.
2/ Skráť si koax na potrebnú dĺžku. Napríklad 5x0,68m=3,4m a pridaj nejakých pár cm ako rezervu.
Skráť teda na 3,5m
3/ Skús doladiť anténu podľa jej návodu - predpokladám zasúvaním alebo vysúvaním žiariča - na najlepšie
SWR a potom ešte ak to bude napr. viac ako 1,5 - 2 skracuj po centimetríku koax a skúšaj, či sa SWR
zlepšuje.
Ak nemáš veľa konektorov na vyhodenie ;) tak to skús spraviť tak aby si nemusel krimpovať pred meraním.
Ak skrátenie prešvihneš a SWR sa zhorší, tak to vždy môžeš ešte skrátiť o jednu polvlnu a teda na
4x0,68m=2,72m a máš ešte použiteľnú dĺžku.
-
Alan TT, "ladiť koax na násobky" je blbosť, ak sa pri anténe, ktorá má protiváhu viac ako 1/4 (čo strecha auta na VHF má) mení PSV so zmenou dĺžky koaxu, tak je niečo zle! Treba riešiť príčinu, nie kompenzovať problém koaxom, inak sa súčasťou antény stáva aj koax = menšia účinnosť, možné rušenie, rozlaďovanie rukou atď.
Maťo, predpokladám že bohafňuka budeš prevádzkovať v súlade s legislatívou, teda máš rádioamatérsku koncesiu (alebo zaplatenú frekvenciu), lebo s hore uvedenými PSV metrami budeš aj pri ladení vysielať do éteru... ERP pri 4W z bohafňuka do DIAMOND SG7900 vychádza na UHF 12000mW (PMR446 má limit 500mW, neodnímateľnú anténu a certifikát pre rádio). Aj s nastaveným 1W (reálne bohafňuk dáva 1,5-2W) to je stále 3000mW ERP...
Aj ostatní, čo pár wattové TRX využívajú "bez papierov" nielen na počúvanie by si mali vstúpiť do svedomia, minimálne prestať s propagáciou porušovania predpisov, optimálne ale legalizovať svoju činnosť spravením skúšok (keď už HW máte) a využívaním pásiem kde je možné využiť vyšší výkon, ziskové antény, rádiá bez certifikácie na PMR a nehrozia chúvičky a stavbári... Pre inšpiráciu, v sobotu, nedeľu zo SOTA kopčeka sa z ručným 2m rádiom a teleskopkou dajú spraviť aj desiatky spojení, porovnajte si to s aktivitou na PMR mimo "závod" ;) . Ako N (začiatočník) mám na 2m zo SOTA mimo závod s 5W a 3 ele portable yaginkou (800g) 31 QSO z 500m ASL krtinca za 70 minút ;) . Tento rok bežne okolo 5-15QSO z teleskopu v so/ne.
-
A neprepocitavat na RG58 ako som uz pisal vse ine lepsie ako RG58 ten ani na CB a to uz nie na vyssie pasma.
Pouzit ho na snuru na pradlo tam je super No 1
-
A co ine v hrubke 6mm ?? 213 je uz prihruba.
-
H155 napriklad.
Pri dlzke 3m pre magnetku je to ale jedno, ci s rg58 to bude mat na uhf 1.3dB alebo s lepsim 0.9dB utlmu. Obvzlast pri FM.
-
vlastna skusenost aj pri dlzke 3 m sa oplati dobry koax mam H155