OSCB portál
“ Všetko o CB a PMR ”


We are currently at 0 of our daily target of denny ciel posts.

Koniec vysielačiek v autách? V Nemecku môžete čoskoro prísť aj o vodičák

0 Members a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline MarcelBA

  • Administrator
  • Guru portálu
  • *****
    • Príspevky: 861
    • Karma: 55
  • CB vždy a všade
    • Zobraz profil
Pred začiatkom čítania originálneho článku by som rad podotkol že osoba ktorá písala tento článok asi nezažila zlatú dobu CB.
Článok bol prevzatý a jeho odkaz je uvedený na konci.
Tak teda ďalej už len článok.

Koniec vysielačiek v autách? V Nemecku môžete čoskoro prísť aj o vodičák

U nás vysielačky v autách populárne nie sú a zrejme ani nikdy neboli. Ak však idete po diaľnici na úseku Bratislava - Žilina, stretávate autá s medzinárodnými poznávacími značkami PL (KNT, KTT a iné), ktoré majú na karosérii "dvojmetrový" prút antény. Ak náhodou majú rakúske, alebo nemecké evidenčné číslo, aj v tom prípade to sú Poliaci.

Pre nich je to totiž doma jediný spôsob, ako si rýchlo dať informácie o policajných hliadkach, nakoľko legislatíva zakazuje ich šírenie verejnými médiami. No nemyslite si, že to využívajú len Poliaci. Vysielačky sú rozšírené aj na iných kontinentoch.

Ako to je u nás?

V minulosti polícia proti Poliakom dochádzajúcim za prácou bojovala tvrdšie. Zadržiavali im technické prostriedky odhaľujúce meranie rýchlosti (rušičky, antiradary), alebo udeľovali poriadne mastné pokuty.

Takto znel svojho času odkaz hovorkyne polície Denisy Baloghovej: „Používanie technických prostriedkov a zariadení, ktorých činnosť umožňuje odhalenie, alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky alebo ich umiestnenie vo vozidle spôsobom, ktorý umožňuje ich použitie, je zakázané.“ (z.č. 8/2009 § 3 ods. 3 - Všeobecné povinnosti účastníka cestnej premávky). A vraj sa to malo sťahovať aj na spomínané vysielačky. Tie mali Poliaci permanentne zneužívať.

Lenže, ak si toto ustanovenie rozoberiete na drobné, samotná vysielačka v aute činnosť polície neodhaľuje a ani neovplyvňuje. Je to vo svojej podstate len informačný kanál, ktorým vodič dáva na vedomie inému vodičovi určitú situáciu v cestnej premávke. Takže priraďovať vysielačku k zariadeniu typu antiradar sa úplne nedá.

Vysielačky využívajú v osobných autách najmä Poliaci, pre rýchle dorozumievanie sa a informovanie o policajných hliadkach.

Je komunikácia cez vysielačku telefonovanie?
§ 4 ods.2 pís. m – Vodič nesmie počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému „voľné ruky“, alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“), ozbrojených bezpečnostných zborov pri plnení úloh.

Lenže čo je tá obdobná činnosť? Vzťahuje sa na činnosť vykonávanú s telefónnym prístrojom? Napríklad SMS-kovanie a používanie iných funkcií, ktoré telefónny prístroj poskytuje? Alebo aj na vykonávane rozhovoru s inou vzdialenou osobou prostredníctvo m vysielačky? To už je na rozsiahlu polemiku.

Iná obdobná činnosť v zákone akosi spomenutá nie je. Prikloniť sa môžeme k verzii, že ide o zákaz používania telefónneho prístroja (mobilu) na telefonovanie (bez handsfree), SMS-kovanie, písanie textov, sledovanie videí a iné. Tým, že vysielačka sa neradí k telefónnym prístrojom, je vedená ako rádiostanica, nezapadá kategorizáciou do tohto paragrafu. Nezabúdajme však na to, že vodič je povinný venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke.

Zmeny v Nemecku

V neďalekom Nemecku nedávno prijali zmenu zákona. Od októbra 2017 je totiž zakázané používať rôzne telekomunikačn é prostriedky. Avšak na vysielačky sa akosi v zákone pozabudlo, a tak prijali ešte jednu zmenu, ktorá bude účinná už od 1. júla 2020.

Tam už štát zakomponoval aj vysielačky. Samozrejme tak, ako aj pri ostatných telekomunikačn ých prostriedkoch, aj pri vysielačkách budú isté výnimky. Myslíme tým „handsfree“. Pokuta sa bude v Nemecku následne pohybovať na úrovni zhruba 100 až 200 eur. Ak z tohto dôvodu vodič spôsobí dopravnú nehodu, príde dokonca na jeden mesiac o vodičský preukaz.

Aká je na to reakcia?
V podstate ide o jednu z prvých krajín EÚ, ktorá zaviedla predpisy obmedzujúce vysielanie rádiového vysielania. CB vysielačky tak povýšili na úroveň mobilných telefónov. Mnohým dopravcom sa to však nepáči, no aj napriek tomu to vyzerá na ich definitívny koniec v Nemecku v roku 2020.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.


Odkaz na článok
You are not allowed to view links. Register or Login
Pekný deň...


Offline bubakTT

  • Senior portálu
  • ***
    • Príspevky: 202
    • Karma: 9
  • PMR - kar, CB - kar, HAM - ak
    • Zobraz profil
  • Lokátor: JN88RM
Pre nich je to totiž doma jediný spôsob, ako si rýchlo dať informácie o policajných hliadkach, nakoľko legislatíva zakazuje ich šírenie verejnými médiami.

tak nech zakazu v autach aj autoradia, bo tam je dopravny servis ktory Ti povie v BA, kde v KE stojaco Ti vysielacka CB nikdy nepovie... kamiony co maju vysielacky a anteny, tak ich pred nemeckom vymontuju a za nemeckom namontuju???
73 Bubak Smolenice   OM2BH


Offline IvanBardejov

  • KN09MH
  • Moderátor
  • Guru portálu
  • *****
    • Príspevky: 1108
    • Karma: 29
    • Zobraz profil
alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla .

Ina obdobna cinnost - v zakonene nie je definovana ale cele spojenie vety uz ma nadych zakazu pouzivania vysielaciek za jazdy samozrejme, pouzivanie vysielaciek nesuvisi s vedenim vozidla.


Offline Skipper

  • Junior na portáli
  • **
    • Príspevky: 72
    • Karma: 2
    • Zobraz profil
  • Lokátor: JN88MC
You are not allowed to view links. Register or Login
U nás vysielačky v autách populárne nie sú a zrejme ani nikdy neboli. Ak však idete po diaľnici na úseku Bratislava - Žilina, stretávate autá s medzinárodnými poznávacími značkami PL (KNT, KTT a iné), ktoré majú na karosérii "dvojmetrový" prút antény. Ak náhodou majú rakúske, alebo nemecké evidenčné číslo, aj v tom prípade to sú Poliaci.

Ja jazdim tiez BA - ZA, mam dvojmetrový prút antény, nemecké evidenčné číslo a v tom prípade urcite aj nemec som!  ;)

Nebude to az taky velky problem s vedenim vozidla.
Cez Bluetooth (napr. Midland) alebo kabel treba si montovat externy mikrofon blízko slnečnej clony a PTT tlačidlo ako na motocykel na volant.
Alebo pouzite funkciu VOX.
Najnovsie autoradia s zabavnymi systemami (Entertainment-System) su pre vodica viac rusive.

Stastnu cestu!
73 Andreas


Offline BacaKE

  • Junior na portáli
  • **
    • Príspevky: 85
    • Karma: 1
    • Zobraz profil
  • Lokátor: KN08OR
You are not allowed to view links. Register or Login
alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla .

Ina obdobna cinnost - v zakonene nie je definovana ale cele spojenie vety uz ma nadych zakazu pouzivania vysielaciek za jazdy samozrejme, pouzivanie vysielaciek nesuvisi s vedenim vozidla.

Hehe ale to ani rozpravanie za jazdy, ani pocuvanie radia, ani fajcenie, ani jedenie a pitie, a v podstate sa ani nemies pokial to nevyzaduje premavka ani pozriet z bocneho okna :-D Politici zasa pripravili totalnu kravinu len aby sa zapacili zopar vystrasenym kretenom :-)


Offline pugzley

  • Pokročilý
  • ****
    • Príspevky: 257
    • Karma: 28
    • Zobraz profil
  • Lokátor: JN88ME
  • Skype: pugzley
Preco koniec vysielaciek?
Technicky riesitelne, handsfree pre FT8800 mam uz nejaky ten rok, mikrofon (z mobilnej sady pre telefon) medzi slnecnymi clonami, PTT vedla volantu vlavo kusok od packy "blinkra" , pre jazdu v meste je to vyrazne bezpecnejsie ako drzat mikrofon v ruke (chytit volant aj lavou rukou je otazka rovnakeho casu, ako "vyhodit blinker" a pri zaciatku hovoru netreba zakazdym "hladat" mikrofon) . Problem nastava pri vyssej rychlosti ako 70km/h, vtedy je auto uz dost hlucne (pickup).

Predpokladam ze vyrobcovia vysielaciek na tento zakon zareaguju a budu vyrabat handsfree pripojitelne do konektora TRX (krabicka s konfiguracnymi prepinacmi a s uni konektorom a do neho "redukcny" kabel do konkretneho typu TRX) a takyto system bude vediet zaskoleny clovek venujuci sa montazi vysielaciek vediet spravit. Technologia DSP si vie poradit aj s hlukom v kabine pri vyssich rychlostiach. PTT moze byt aj bezdratovy s vlastnou bateriou a umiestnitelny aj na volant.


Offline Alan TT

  • Senior portálu
  • ***
    • Príspevky: 237
    • Karma: 6
  • Rock is back
    • Zobraz profil
  • Lokátor: JN88SI
Aj na Slovensku sa už vraj chystá zákaz používania telekomunikačn ých prostriedkov vodičom za jazdy. Ak ho teda drží v ruke.
citujem
"Telefonovanie počas jazdy bez súpravy handsfree je dnes pokutované blokovou pokutou do 50 eur a pokutou v správnom konaní do 100 eur. Po novom sa obe tieto pokuty zvýšia o 100 percent, čiže na dvojnásobok. Sprísňuje sa aj znenie zákona. To po novom umožní pokutovať vodičov už za držanie telefónu v ruke. Mnohí vodiči dnes radšej píšu správy alebo natáčajú, a to predstavuje ešte väčšie riziko nepozornosti ako samotné telefonovanie. V rovnakom zmysle budú zakázané aj tablety, kamery a akékoľvek iné podobné telekomunikačn é alebo audiovizuálne zariadenia. Polícia plánuje pre účely odhaľovania týchto priestupkov zakúpiť foto ďalekohľady, ktoré budú schopné porušenie predpisov odhaliť až do vzdialenosti jedného kilometra."